مزایای اسلب فولاد آلیاژی

منظور از اسلب فولاد یا تختال چیست؟

مقدمه

اسلب فولاد یا تختال  (Slab Steel)، یکی از محصولات فولادی است که در صنایع مختلف به کار می‌رود و نقش اساسی در تولید محصولات فولادی دیگر ایفا می‌ کند. این ماده، به شکل تخته‌ های فولادی با ضخامت مختلف تولید می‌ شود و ممکن است به عنوان محصول نهایی مصرف شود یا به عنوان ماده اولیه در فرآیندهای بعدی تولید فولاد، مورد استفاده قرار گیرد. تختال فولادی با ضخامت‌ های متنوع تولید می ‌شود و می ‌تواند ضخامت‌ های نسبتا نازک تا ضخیم داشته باشند. این تنوع در ضخامت به تولید محصولات مختلف از تخته ‌های نازک برای صنایع خودروسازی و ساختمانی تا تخته‌ های ضخیم برای تولید تجهیزات صنعتی را امکان پذیر می کند. اسلب از طریق فرآیند تولید نورد شمش چدن و یا ریخته گری تولید شده و قابل استفاده می باشند. ما در این محتوا قصد داریم در ارتباط با مزایای اسلب فولاد آلیاژی، نحوه تولید، کاربرد آن ها به صورت مفصل توضیح دهیم.

منظور از اسلب فولاد یا تختال چیست

ویژگی های مهم اسلب یا تختال چیست؟

تختال یا اسلب یکی از مهمترین محصولات فولادی است که در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. این محصول دارای ویژگی‌ های مهمی است که بر اساس نوع استفاده و استانداردهای مختلف متغیر است. اسلب فولاد آلیاژ دارای مقاومت مکانیکی بسیار بالا است، این ویژگی مهم به این معناست که تختال می ‌تواند فشار، کشش و تنش‌ های مختلف را تحمل کند، این امر یکی مهمترین دلایل استفاده از آن ها در صنایع مختلف می باشد.

بسته به نوع فولادی که تختال در کارخانه شمش چدن و فولاد تولید می شوند، می ‌توانند دارای درج مقاومت متنوعی در برابر حرارت های بالا را داشته باشند. این ویژگی در صنایعی که نیاز به تحمل دماهای بالا را دارند، بسیار ارزشمند است. با توجه به سختی بالایی که اسلب فولاد آلیاژی دارند، آن ها در برابر سایش و ضربه های متخلف مقاومت می کنند، این امر یکی از مهمترین مزایای اسلب فولاد آلیاژی می باشد که باعث شده است امروزه موارد استفاده از آن ها افزایش یابد. در شرایطی که اسلب و فولاد آلیاژ به شکل استاندارد تولید شوند، سطحی صاف و زیبایی خواهند داشت. تراکم ذرات در صفحات تختال بسیار بالا می باشد، این امر باعث می شود تا وزن ها در مقایسه با سایر فلزات کمتر باشد. شما عزیزان می توانید بدون نگرانی از خوردگی تختال و اسلب فولاد آلیاژ از آن ها در صنایعی که با محیط های خورنده و مرطوب سروکار دارند، استفاده کنید. در مراکز تولید کننده شمش فولاد اصفهان و کارخانه های تولید کننده ورق های فولادی از تختال به عنوان ماده اولیه برای تولید محصولات استفاده می کنند.

ویژگی های مهم اسلب یا تختال

ابعاد استاندارد تختال فولادی

تختال‌ های فولادی به طور معمول در اندازه‌ های متفاوت با ضخامت ‌ها، عرض‌ ها و طول‌ های مختلفی تولید می ‌شوند. این ابعاد معمولا بر اساس نیاز مشتریان و استانداردهای ملی و بین ‌المللی تعیین می ‌شوند. برای کاربردهای مختلف، انتخاب تختال با ابعاد معتبر و مناسب بسیار حیاتی است تا نیازهای پروژه‌ ها و صنایع مختلف به خوبی تامین شود. به طور ملی می توان گفت مقدار طول استاندارد تختال بین 4 تا 12 متر می باشد، در برخی موارد می توانید بسته به نوع صنایع خود مقدار کمتر و یا بیشتر آن را سفارش دهید.

ابعاد استاندارد تختال فولادی

تختال یا اسلب چگونه تولید می‌ شود؟

برای تولید تختال و اسلب فولاد آلیاژ نیاز است تا فرآیند نورد شمش و فرآیند ریخته گری پیوسته با دقت بسیار بالایی انجام شود. تختال فولاد به عنوان ماده اولیه در تولید فولادهای مختلف مورد استفاده قرار می ‌گیرد. فرآیند تولید تختال با جمع ‌آوری مواد خام آغاز می ‌شود، مواد اولیه شامل مواد ذوبی مانند سنگ آهن، کربن و انواع عناصر آلیاژی می باشد. این مواد باید با مقدار دقیق از مواد شیمیایی ترکیب شده و در نهایت برای تولید اسلب فولاد استفاده شوند.

در قدم بعدی مواد خام جمع‌ آوری شده به کوره‌ های ذوب فولاد منتقل می ‌شوند. در کوره‌ ها، مواد ذوب به دماهای بسیار بالا ذوب می‌ شوند تا فولاد به طور کامل ذوب شوند. کوره هایی که برای تولید تختال استفاده می شوند اغلب از نوع کوره های قوس الکتریکی، کوره های الکتریکی و یا کوره های القایی می باشند، انواع گریدهایی که به وسیله این کوره ها می توان تولید کرد، متفاوت می باشد. پس از ذوب، مرحله پخت فولاد آغاز می‌شود، این مرحله به منظور تصفیه فولاد ترکیب های شیمیایی ناخالص و به منظور کنترل دما، زمان و عناصر آلیاژی انجام می شود. پس از پخت فولاد، مواد فولادی به صورت مذاب به کمک دستگاه ‌های خاص شکل ‌دهی می‌ شوند. برای تثبیت و بهبود خواص فیزیکی و مکانیکی آن ها، دمای قطعه را کمتر می کنند.

تختال یا اسلب چگونه تولید می‌ شود

کاربردهای اسلب فولاد آلیاژی

با توجه به مزایای اسلب فولاد آلیاژ، از آن ها به عنوان ماده اولیه در تولید قطعات و محصولات گوناگون استفاده می شود.  از جمله محصولات پرکاربردی که از این قطعات استفاده می کنند شامل قطعات خودرو، تجهیزات ساختمانی، ماشین ‌آلات صنعتی و ابزارهای فلزی می باشند. استفاده از این نوع محصولات به خصوص برای ساخت تیرآهن، لوله، ورق و میلگرد بسیار پرکاربرد می باشد.

چه کارخانه هایی در ایران اسلب تولید می کنند؟

امروزه اسلب های فولادی به یکی از محصولات پرکاربرد در صنایع مختلف تبدیل شده اند، در  این میان کارخانه های فولاد خوزستان و فولاد مبارکه و ذوب آهن اصفهان یکی از مهمترین کارخانه ها در ایران هستند که در زمینه تولید اسلب های فولادی فعالیت دارند.

هر یک از کارخانه های فعال در کشور ایران در زمینه تولید اسلب فولادی ممکن است کوره های تولیدی متفاوتی را استفاده کنند، در کشور ایران اغلب از کوره های قوس الکتریکی برای تولید محصولات استفاده می کنند.

اگر سوال و نظری در زمینه مزایای اسلب فولاد آلیاژی، نحوه تولید و موارد استفاده از آن ها دارید، می توانید در قسمت پایین سایت آن را با ما به اشتراک بگذارید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *